Ajankohtaista

Anna Holtari vie dynamo&sonia vauhdilla kohti uutta

Viime vuoden lopussa toimitusjohtajan roolissa aloittanut Anna Holtari on ollut talossa yli puolen vuoden ajan. Sen aikana on tehty valtavasti työtä toiminnan kehittämiseksi ja aloitettu hankkeita, joiden tarkoitus on vahvistaa entisestään dynamo&sonin kilpailukykyistä asemaa.

Puoleen vuoteen on mahtunut tosi hyviä onnistumisia. Olemme saaneet 20 uutta asiakasta kevään aikana, luoneet tosi hyvää tekemisen meininkiä ja fiilistä koko henkilöstölle ja rekrytoineet loistavia uusia osaajia. Olemme mitanneet asiakastyytyväisyyttä ja saaneet siitä hienoja tuloksia. Tärkeää on, että uusien asiakkuuksien ohella myös nykyiset asiakkaamme ovat tyytyväisiä työhömme. Lisäksi pidämme tärkeänä myös vastuullisuutta, ja teemme yhteistyötä muun muassa SPR:n, Roosa nauhan ja Kelan kanssa, joilla on hyvin vahva arvopohja ja vastuullisuusteema.

Teimme omistajajärjestelyjä ennen kesää, ja nyt omistan itse vähän yli 30 prosenttia dynamo&sonista. Omistajina on myös muutama pienosakas, sekä meidän perustajat, jotka ovat tässä tiiviisti edelleen mukana. Olen tällä hetkellä ihan täyspäiväinen yrittäjä ja haluan kehittää tätä yhdessä koko tiimin ja muiden omistajien kanssa. Yrittäjyys tuo itselleni huomattavasti isomman vastuun huolehtia tästä 30 hengen porukasta ja siitä, että heillä on mielekkäitä työtehtäviä, pääsevät kehittymään omalla urallaan ja viihtyvät meillä.

dynamo&sonilla on käynnissä uusi hanke, jossa suunnitellaan omaa liiketoimintastrategiaa vuosille 2020—2023.  Keväällä rekrytty strategiajohtaja Heli Hytönen vetää tätä hanketta asiakastyön ohessa. Lisäksi on aloitettu sparraava Advisory Board -toiminta. Millaisia ovat vahvan strategian kulmakivet, joita dynamo&son haluaa kehittää?

Olemme muodostamassa niitä yhdessä meidän johtoryhmän, omistajien ja Advisory Boardin kanssa. Suunnittelemme sitä, mikä pitää meidät kilpailukykyisenä myös jatkossa. On selvää, että meidän kokoiselle ja tyyppiselle toimijalle on kysyntää. Meidän tulee vielä kirkastaa ja kiteyttää tämä, jotta olemme tulevaisuudessakin merkittävä kumppani erityyppisille asiakkaille.

Henkilöstötyytyväisyyskyselyn perusteella ihmiset viihtyvät töissä dynamo&sonilla. Mitä tarvitaan, jotta tällaisiin tuloksiin päästään ja että niitä ylläpidetään?

Haluamme oikeasti pitää huolta työntekijöistämme. Kannustamme nopeaan oppimiseen ja nopeaan palautteen antoon. Joustavuus ja vapaa-ajan kunnioittaminen on tärkeää puolin ja toisin. Tyytyväisyys ei tule pelkästään muutaman kerran vuodessa järjestettävillä juhlilla, jotka ovat pikemminkin kirsikka kakun päällä, vaan hyvä arki tekee henkilöstön tyytyväiseksi. Se näkyy toisten huomioimisessa sekä hyvässä lähiesimiestyössä.

Olennaista on, että kaikkia kuunnellaan. Jos huomataan jokin kehitystä vaativa juttu, siihen tartutaan jo mieluiten tänään. Jos ihmisillä on hyvä olla, se näkyy myös meidän asiakkaillemme siten, että on kiva tehdä töitä meidän kanssamme. Meillä on myös todella hyvä trainee-ohjelma, jossa annetaan nuorille mahdollisuus tutustua mainostoimiston arkeen ja päästä tekemään asiakastöitä. Olen lähtenyt itse samoista lähtökohdista yli 15 vuotta sitten legendaarisesta PHS:stä, ja kannattaa muistaa, että harjoittelusta voi päätyä joku päivä vaikka toimitusjohtajaksi.

Kuka on elämässäsi sellainen henkilö, jota ihailet, ja keneltä taas olet eniten oppinut?

Sanon tässä, että oma isäni. Hänellä on vahva yritysjohdontausta finanssialalta, ja hän on tehnyt pitkän duunin kanssani. Hän on auttanut minua urallani joka käänteessä ja pitänyt rimaa korkealla eikä päästänyt helpolla. Se, kuuntelenko tai noudatanko kaikkia hänen neuvojaan, on toinen juttu, mutta hän on ollut läsnä ihmisenä, jonka kanssa olen saanut hyvin luottamuksellisesti pallotella kaikista asioista.

Työelämästä ihailen Bob the Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuota. Hän on ollut minulle uudessa tehtävässäni toimitusjohtajana yksi merkittävimmistä esikuvista. Teimme tiiviisti yhdessä töitä Bobissa. Miskalla on mielestäni hyvä tyyli johtaa. Hän osallistaa tiimiä ja antaa johtoryhmälle paljon vastuuta ja vapautta. Asioita kehitetään yhdessä. Samalla hän on kannustava ja rauhallinen ja haluaa mennä positiivisuuden kautta. Hän haluaa myös löytää ihmisistä parhaat puolet ja kehittää niitä.

Miltä syksy näyttää dynamo&sonille?

Jossain johtoryhmän kokouksessa sanoin, että olen vähän kuin puutarhuri. Talvella kynnetään routaiseen maahan, valmistellaan juttuja, ja nähdään kun ne lähtevät kasvamaan. Ensimmäisen puolen vuoden jälkeen voin jo ihailla sitä upeaa loistoa, mitä olemme yhdessä saaneet aikaan. Ihmiset ovat minulle todella tärkeitä. Se, että näen heidän kehittyvän ja kasvavan on onnistuminen minulle omassa roolissani. On luotettava ihmisiin ja annettava heille erilaisia tehtäviä ja haasteita. Yksin en pärjäisi, haluan aina hyvän tiimin ympärilleni. Se on ollut myös täällä dynamo&sonilla toimiva juttu. Johtoryhmälle haluan antaa hyvät pisteet hyvästä yhteistyöstä.

Totta kai meillä on kovat bisnestavoitteet, ja nyt meillä on tosiaankin parikymmentä uutta asiakasta aloittanut keväällä ja alkusyksyn aikana. Meille on tärkeää saada heidän kanssaan yhteistyö käyntiin ja samalla pitää hyvää huolta nykyisistä asiakkaistamme. Tämä lisäksi on vielä starttaamassa muutama merkittävä yhteistyökuvio, joista kerrotaan myöhemmin.

Panostamme omaan markkinointiin ja haluamme näyttää, mitä meille kuuluu ja millaisia duuneja täällä meidän asiakkaidemme kanssa yhdessä tehdään. Päätehtävämme on tehdä tuloksellista markkinointia asiakkaillemme. Hieno esimerkki siitä on vaikka Roosa nauhan menestys Effiessä ja Adprofitissa vuosien varrella, monen muun onnistumisen ohella. Kunniatehtävä on päästä tämän vuoden Effie-tuomaristoon mukaan ja arvioimaan onnistumisia sillä saralla. Se on tärkeä meriitti itselleni, mutta myös tärkeä tapa koko dynamo&sonille käsitellä tuloksellista markkinointia.

Koko dynamo&sonin jengille on tulossa vauhdikas syksy! Pyrimme joka päivä nostamaan rimaa korkeammalle ja kehittymään, jotta voimme olla paras kumppani asiakkaillemme.