Ajankohtaista

dynamo&son Motion on koko toimiston luovuuden jatke

dynamo&son Motion on kasvanut viidessä vuodessa vahvaksi, itseohjautuvaksi toimijaksi dynamo&sonin sisällä, joka kolmen hengen tiimillä vastaa ketterästi asiakkaiden liikkuvan kuvan tarpeisiin. 

Toni Karén on toiminut Motion-tiimin ohjaajana huhtikuusta 2019. Hän on aikaisemmin työskennellyt vuosia TV-puolella ja tuonut laajan osaamisensa niin esituotantoon, kuvaamiseen kuin jälkituotantoonkin. TV-puolella pääpaino oli sisällössä. Nyt tuotannot ja roolit vaihtuvat nopeaan tahtiin, mikä tuo uusia kiinnostavia haasteita päivittäiseen työhön.

Toni, miten mainostuotannot eroavat TV-tuotannoista?

”Mainospuolella muoto on sekuntimäärällisesti paljon lyhyempää kuin TV-puolella. Myös tuotannot ovat lyhyempiä, tekeminen on monivaiheisempaa kun TV-puolella asiat tapahtuvat suoraviivaisemmin. Mutkatonta tekemistä ja ajattelua olen pyrkinyt tuomaan mukanani myös mainonnan tekemiseen.”

Mikä on Motion-yksikön rooli suunnitteluprosessissa?

”In-house motion on luovuuden jatke. Olemme tiiviisti mukana jo konseptisuunnitteluvaiheessa, jolloin voimme hyötyä toinen toistemme ajatuksista. Koen sen isoksi vahvuudeksi myös asiakkaan kannalta, kun tiedonkulku suunnittelijoiden ja tuotannon välillä on nopeaa.”

”Haluan ajatella, että jokaisella tuotannolla on tekijänsä eli jokaiseen tuotantoon tulee löytää paras tyyppi tekemään. Toki toivon, että olisin itse oikea tekijä mahdollisimman moneen juttuun, mutta pidätän vapauden todeta, ellen ole. Silloin etsitään se paras talentti mukaan tuotantoon. Tämä varmistaa, että lopputuote on paras mahdollinen.”

Kumpi saa sydämesi sykkimään: TV-mainos vai somefilkka?

”On oikeastaan aika epärelevanttia suunnitella liikkuvaa kuvaa sen perusteella, mille pinnalle tai alustalle videot tulevat. Tärkeämpää on löytää se idea, joka saa katsojien huomion ja pitää heidät otteessaan pinnasta riippumatta. Teemme liikkuva kuvaa jo nyt moniin eri pintoihin. Videon tarve tulee vain kasvamaan eri alustojen, pintojen ja formaattien lisääntyessä tulevaisuudessa. Samalla pitää huolehtia siitä, ettei sisällöistä tule tapettia, sillä maailmassa tarvitaan kiinnostavaa, kaunista ja laadukasta liikkuvan kuvan sisältöä pinnasta tai formaatista riippumatta.”

Ketä ihailet ja keneltä olet oppinut eniten?

”Käsikirjoittaja, ohjaaja Elias Koskimies on ollut minulle esikuvana silloin kun olin nuori poika ja aloittelin tv-puolella. Mulla oli aika isot luulot itsestäni. Elias palautti minut nopeasti maanpinnalle.”