Ajankohtaista

”Luovuus ja arvot ovat työni leipä”

Vuosi 1989 oli ihan nastaa aikaa. Graafikko Ilkka Kärkkäinen perusti Etelä-Helsingin Dynamon yhdessä copywriter Vesa Kujalan kanssa ja intoa piisasi uusiin haasteisiin. Katsottiin ylöspäin alan konkareita, eikä liikaa pelätty mitään. Heti samana vuonna Kärkkäinen palkittiin Grafian Vuoden huipuissa vuoden juniorina.

Sittemmin lukuisin pystein palkittu graafinen suunnittelija on yli 30 vuoden mainosurallaan nähnyt ja kokenut muuttuvan maailman nousut ja laskut. 

Ilkka, miten luova suunnittelu on mielestäsi muuttunut vuosien varrella?

Luovan suunnittelijan työn ydin ei ole muuttunut mihinkään. Kontekstit, pinnat ja mediat ovat toki muuttuneet tosi paljon, mutta suunnittelun ydin on pysynyt samana. Olen aina jaksanut painottaa intohimon merkitystä työssä. Lahjakkaita tekijöitä yhdistää sisäinen palo tehdä duunia – tämä ei ole mikään virkamieshomma. Jos on kunnianhimoa alaa kohtaan, se on elämän mittainen matka ja filosofia eikä pelkkä duunipaikka. 

Aika moni on kysynyt, että miten ihmeessä olen jaksanut olla mainostoimistossa kaikki nämä vuodet. Vastaus on ihan helppo ja selvä, kahden asian takia: olen päässyt omassa, pienessä toimistossa toteuttamaan luovuuttani ja saanut työskennellä ympäristössä, joka on aina paitsi arvostanut työtäni, niin myös ollut arvopohjaltaan minulle oikea.

Minkä näet tulevaisuudessa olevan tärkeää osaamista?

dynamo&sonin vahvuus on aina ollut vahva arvopohja ja merkityksellisyyden rakentaminen. Minusta tämä arvopohjaisuus on meitä kilpailijoista erottava tekijä ja ajatus. ”Create good” on aina ollut meidän DNA:ssamme. Olemme tehneet ”purpose marketingia” jo ennen kuin siitä tuli muotia. Asiakasportfoliossamme ovat korostuneet yhteiskunnalliset tai jollain tapaa yhteistä hyvää generoivat teemat alusta asti. 

Musta tulevaisuus on ilman muuta pienten ja keskisuurten luovien boutique-toimistojen, jotka osaavat taidokkaasti yhdistää strategia- ja konseptiosaamista huippuluovaan tuotteeseen. Konseptiosaaminen on välttämättömyys – mainostoimistona tai minkäänlaisena luovana toimistona ei voi toimia, jos ei ole konseptiosaamista. Mutta luova tuote on se, joka on meidän kaiken tekemisen kärki, ja joka erottelee toimistot toisistaan. 

Kuka on elämässäsi sellainen henkilö, jota ihailet, ja keneltä taas olet eniten oppinut?

Olin juuri siirtymässä mainosalalle, kun seurasin Paltemaa Huttunen Santala -toimiston meininkiä (nyk. TBWA Helsinki). Se oli siihen aikaan Suomen paras toimisto. Katsoin Unto Paltemaan juttuja, että voi hitto, mä haluaisin tehdä jotain tällaista jonain päivänä. Unto Paltemaa ja Markku Rönkkö tekivät paljon yhdessä muun muassa Hesaria ja Olvia, ja heillä oli silmiinpistävän hyvä meininki. Siinä ei hirveästi varottu. Päätän tämän haastattelun Olvin rallatukseen: ”Älä ota sitä vakavasti”. Aina pitää jättää mahdollisuus sille, että koko paketin keikauttaa toisin päin ja tekee jotain ihan muuta.