Digitaalisen alan muutokset näkyvät ensimmäisinä nettimarkkinoinnissa. Suuren maailman trendit täytyy ottaa käyttöön vauhdilla, jos yksikään suomalainen yritys haluaa pysyä kilpailussa mukana. Samalla netissä selailija huomaa juuri nettimarkkinoinnista sen, miten markkinointiala ja digitaalinen teknologia ovat kehittymässä.
Jokaisen yrityksen täytyy ottaa tänä päivänä huomioon myös näkyvyys verkossa ja sen myötä markkinointi, etenkin jos kyseessä on paljon kilpailua oleva ala. Lähes aina nimittäin asiakas etsii ensimmäisenä tietoa tuotteista tai yrityksistä netin hakupalvelujen kautta.
Yksi suurimmista nettimarkkinointiin panostavista aloista on nettikasinoala, jonka koko toimiala pyörii digitaalisessa ympäristössä. Alalla on myös melkoinen kilpailu, jonka johdosta hyvä näkyvyys antaa hyvän kilpailuedun. Voit löytää Suomen suosituimpia nettikasinoita vierailemalla sivustolla www.nettikasinovertailu.info.
Suurimmat nettimarkkinoinnin trendit ovat siirtymässä vuonna 2021 vahvasti kohti yhä henkilökohtaisempaa ja räätälöidympää markkinointia. Lisäksi vanhat ilmiöt, kuten SEO-ystävällisyys, korostuvat edelleen. Lue enemmän alta.
Videomarkkinointi jatkuu
Kuluneen vuoden merkittävin muutos markkinoinnissa on nähty videoiden kautta tapahtuvan mainonnan suosion kasvun. Vuoteen 2022 mennessä videoiden odotetaankin muodostavan noin 82 prosenttia kaikesta kuluttajaliikenteestä netissä.
Videoiden kautta yritykset saavat paremmin viestinsä perille, jonka lisäksi ne ovat katsojan kannalta mielenkiintoisempia ja antavat yrityksestä lämpimämmän kuvan. Videot sisältävät myös runsaasti potentiaalia sisältönsä puolesta, jotka eivät suoranaisesti ole mainontaa. Ne voivat kertoa yrityksen tai tuotteen taustoista, työntekijöistä tai olla vaikkapa oppaita tuotteiden käyttöön.
Monipuoliset kanavat helpottavat jakelua
Videoita voidaan jakaa asiakkaille kotisivuilla, sosiaalisessa mediassa tai muualla netissä, kuten vaikkapa Youtubessa. Lisäksi niitä voidaan tehdä yhteistyössä vaikuttajien tai julkisuuden henkilöiden kanssa, joka on erittäin suosittu keino löytää uusia asiakkaita ja jutustella kohdeyleisön eli yhteistyökumppanin seuraajien kanssa.
Sähköpostimarkkinointi henkilökohtaisempaa ja tarjoaa suoran ostotapahtuman
Sähköpostimarkkinointi on ollut pinnalla jo vuosia - eikä siitä päästä eroon vieläkään. Ne tulevat kuitenkin olemaan yhä enemmän räätälöityjä tarjoten esimerkiksi ostohistoriaan perustuvia tuote-ehdotuksia, eksklusiivisia kampanjoita tai ne voivat vain kysellä asiakkaan perään.
Lähitulevaisuudessa sähköpostien välityksellä voidaan tehdä myös ostotapahtumia, jolloin käyttäjän ei tarvitse edes siirtyä pois ohjelmasta. Hän voi yhdellä klikkauksella ostaa ehdotetun tuotteen ja maksaa sen järjestelmään tallettamalla maksutavalla.
SEO-ystävällisyys on edelleen tärkeä osa markkinointia
SEO eli Search Engine Optimization on ollut vuosia tärkein työkalu niin yrityksille kuin markkinoijille. Sivustojen, tuotteiden ja palvelujen täytyy olla optimoituja hakukoneiden algoritmeja varten, jotta ne ilmestyisivät mahdollisimman korkealle hakutuloksissa aina kun potentiaalinen asiakas käyttää avainsanoja.
Sisällön täytyy kuitenkin olla yhä merkityksellisempää ja rakenteeltaan monimutkaisempaa, jotta se houkuttelisi liikennettä sivustolle ja sen myötä myös tuottaisi liikevaihtoa ostojen ansiosta. SEO-markkinoinnin monimutkaistuessa tulevaisuudessa se kannattaa jättää ammattilaisten käsiin etenkin jos omat taidot eivät riitä.
Henkilökohtaisempaa palvelua sivustolla: botit
Vaikka chattibotti ei kuulosta kovin henkilökohtaiselta palvelijalta, sitä se kuitenkin on. Ensinnäkin tekoälyä hyödyntävät botit ovat mainio työkalu asiakaspalveluun, koska ne pystyvät vastaamaan asiakkaan ongelmaan välittömästi ja vastaukset voivat myös perustua asiakkaan käyntihistoriaan sekä tilin tietoihin.
Jos asiakas kysyy esimerkiksi tietoa tuotteista, siihen voidaan vastata heti botin välityksellä ennalta luodun tietokannan avulla. Kysymyksiin on voitu luoda automaattisia vastauksia, mutta lisäksi asiakkaalle voidaan tarjota heti välittömästi jokin erikoistarjous.
Ja mikä olisikaan henkilökohtaisempaa palvelua, kuin se, että joku toivottaa tervetulleeksi heti kun avaat sivuston? Chattibotilla on siis avaimet monipuoliseen palveluun. Lisäksi koneoppimisen kautta se voi parantaa vastauksia ja palvelujaan myöhempää varten.
Nettimarkkinointi jatkaa erittäin monipuolisena
Vaikuttajamarkkinointi, SEO-optimointi, botit ja mainossähköpostit ovat vain pieni osa lähitulevaisuuden trendeistä, jotka tulevat näkymään selkeästi niin yrityselämässä kuin kenen tahansa nettikäyttäjän arjessa.